Fem irritasjonsmomenter alle kjenner fra møterommet

Det trenger ikke å koste mye å løse disse!

Irritasjon #1 - Presentasjonen er ikke optimal

En god skjerm er gjerne sentral i et velutstyrt møterom. Uansett om den skal brukes til å vise presentasjoner eller gjennomføre videokonferanser, er det viktig at skjermen har god oppløsning og bildekvalitet. Ikke minst er det vesentlig å tenke på hvor stor skjermen skal være, avhengig av blant annet møterommets størrelse.

En såkalt Public Display-skjerm er tilpasset denne type bruk – det er i utgangspunktet vanlige flatskjermer, men de er strippet for unødvendige funksjoner, som TV-tuner. Samtidig støtter de diverse bedriftsvennlige funksjoner, som for eksempel sentral styring fra en datamaskin. Slike skjermer egner seg veldig godt til å stå på kontinuerlig og vise informasjon, og vil som regel være et naturlig midtpunkt i ethvert velutstyrt møterom.

Irritasjon #2 - Videoløsningen er for dårlig

Videokonferanser er viktig for mange. Å ta praten med kolleger eller kunder over video, fremfor å reise, sparer gjerne bedriften for mye penger og tid, i tillegg til at det tar hensyn til miljøet.

De fleste vet hvor frustrerende det kan være å snakke med noen når lyden hakker og bildet skurrer, og her er det derfor viktig med bra utstyr som sørger for skikkelig bildekvalitet, fleksibilitet og som ikke legger beslag på for mye båndbredde.

Et godt videokonferanse-kamera leverer 1080p-bilde (med koding som justerer videostrømmen kontinuerlig slik at bildet holder kvaliteten til enhver tid), bra synsfelt, panorering, vipping, det kan betjenes med fjernkontroll, og har gjerne mikrofoner som fjerner støy og ekko, slik at lydkvaliteten blir optimal.

Det finnes mange gode kameraer å velge mellom, det du må spørre deg selv om er først og fremst hvor store grupper som forventes å delta i samtalene. Her har vi noen forslag: